ÜSKÜDAR–ÜMRANİYE–ÇEKMEKÖY METRO HATTINDA YAPILAN UYGULAMA DEĞİŞİKLİKLERİNİN PROJEYE MALİ VE SÜRESEL ETKİSİ

Mücahit NAMLI

Özet


   Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy Metro Projesi, 17 km uzunluğunda ana hat ve 2,8 km’lik depo sahası bağlantı tüneli bulunan, 563.899.995,32 Avro bütçeli bir raylı toplu taşıma sistemidir. Bu projedeki ana hat tünellerinin tünel delme makineleriyle (TBM), diğer farklı kesitteki tünellerin ise aynı tünel makinesiyle açılamayacağı için Yeni Avusturya Tünel Açma Yöntemi ile (NATM) açılması planlanmıştır. Bu makalede, uygulama aşamasında yapılmış olan iki önemli değişikliğin, projeye mali ve süresel etkileri incelenmiştir. İlk olarak, proje kapsamında yapılması planlanan tünel havalandırma fan odaları için gerekli hacimler yüzeyden aç-kapa şeklinde yapılmak yerine peron tüneli seviyesinde tünel olarak yapılmıştır.  İkinci olarak, depo sahası bağlantı tüneli çift hattın müşterek olarak kullandığı tek tüp tünel şeklinde NATM yerine çift tüp iki ayrı hat olarak tünel makinesi (TBM) ile yapılmıştır. Projenin başlangıç aşamasında yapılmış olan bu proje değişiklikleri sayesinde proje, yaklaşık bir yıl daha kısa sürede, zamandan kazanılan mali tasarruf hariç, 40.451.266 Avro daha az maliyetle toplam proje bütçesi içerisinde %7,2 bir tasarruf sağlanarak yapılmıştır. 

   Anahtar Kelimeler: Tünel Açma Makinesi (TBM),Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu (NATM), Tünel Havalandırma Fan Odası (TVF)


Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.